هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع ۶۸ حادثه در پی وزش باد و بارش باران در مشهد(۲۰ اردیبهشت) وزش باد شدید در مشهد باعث جدا شدن ورق‌های کامپوزیت نمای یک هتل شد ۴۳ نقطه از مشهد درگیر آب گرفتگی شد | حجم بارش در مشهد به ۱۳ میلی‌متر رسید (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد مثل دبی نشد! | بارش شدید باران خللی در پروازها ایجاد نکرد راه‌آهن مشهد: مسافران زمان‌بندی برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن را در نظر بگیرند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود آغاز جشن‌های دهه کرامت در مشهد | مدیریت شهری با فضاآرایی شهری به استقبال این دهه می‌رود بوستان‌های وکیل‌آباد و چهل‌بازه مشهد تعطیل شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال قانون ۳ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۸۴ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تا ۴۸ ساعت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد
سرخط خبرها

گذری بر محله‌ای تاریخی «قلعه‌آبکوه» مشهد با درختان توت کهنسال

  • کد خبر: ۱۰۶۱۹۱
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
گذری بر محله‌ای تاریخی «قلعه‌آبکوه» مشهد با درختان توت کهنسال
درختان تنومند توت محله «قلعه‌آبکوه» مشهد که هر‌کدامشان شاید طول عمری فراتر از خانه‌های آنجا دارند، هنوز پا‌بر‌جا هستند.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ صدای بهار گوش کوچه‌های محله قدیمی را پُر کرده است. رقص اقاقیا تمام فاصله کوچه را گرفته و نسیم، نغمه «بی تو مهتاب شبی...» را سر می‌دهد. درست مثل همان روز‌ها یاقوت‌های زردرنگ روی شاخ و برگ‌های درختان توت، محله را گرفته و چشم هر رهگذری به آن حیران است.

گروه بچه‌های قلعه دو دسته‌اند؛ گروهی پا به توپ گرد شده‌اند و در کشاکش گرما و سرمای گاه و بی‌گاهِ بهار، حتی در میان رعد و برق‌های رگبار، رهگذر فصل زیبایی‌‎ها، سرگرم بازی هستند و گروهی دیگر با چوب زندگی به جان تنه درختان تنومند محله افتاده‌اند تا یاقوت‌های شیرین و آبدار را از روی شاخ و برگ‌هایشان بتکانند.

در این رهگذر هستند زنانی که چادر زیر درخت گرفته‌اند و مردانشان به اشتیاق غنیمت گرفتن از بهار، روی درخت می‌روند و توت‌ها را می‌تکانند. همه‌چیز برای حظ بردن از بهار مهیاست. گل است و نغمه زیبایی و خاطرات کودکی‌هایی که دائم در ذهنمان مرور می‌شود.

کافی است بچه محله «قلعه‌آبکوه» مشهد باشی؛ جایی که همچون نامش در سبقه «اُبهتی» بزرگ دارد و در رنگ و بوی خاطرات، همان است که بود. کوچه‌پس‌کوچه‌هایش به جور زمانه و جبر تقدیر، تک‌در‌میان خانه‌خراب شدند و در برخی‌شان هنوز نشان کاشی‌های حمام «عزت»‌بانو و «محترم»‌خاتون محله وجود دارد، اما حقیقت آن است که قلعه مردان و زنان منطقه آبکوه در‌میان خیابان‌های بالانشین شهر، هنوز همان است که بود؛ سخت و مستحکم.

با آداب و رسوم خاص مردمانش. در‌این‌بین درختان تنومند توت که هر‌کدامشان شاید طول عمری فراتر از خانه‌های آنجا دارند، هنوز پا‌بر‌جا هستند و هنوز کسی چه می‌داند راز قدیمی محله «قلعه آبکوه» را که پُر از درخت توت بود و گویی روزگاری باغ‌های توت اهالی احمدآباد امروزی در آنجا رونق داشته است.

اینجا آپادانای‌۲۴، کوچه‌ای از پس‌کوچه‌های قلعه است. در انتهای کوچه نشان تخریب چند خانه به چشم می‌آید و کمی آن‌طرف‌تر درخت تنومند کهن‌سالی که تندباد روزگار، کمر او را خم کرده با جاه و حشمت نشسته است. درختی که هنوز پُر‌ثمر است و بار توتش یک محله را سیراب از این نعمت شیرین و آبدار الهی می‌کند. بساط مردم «قلعه‌آبکوه» در بهار پای درختان توت بی‌شمارش به راه است؛ بساط لذت و لبخند و هیاهوی بهار.

نکته: برخی از اطلاعات این گزارش از اطلاعات به‌اشتراک‌گذاشته مردم با صفحه اینستاگرام «مشهد چهره» به دست آمده است. برابر این روایت‌ها بیشترین درختان توت کهن‌سال را می‌توان این روز‌ها به‌ترتیب در محله‌های آبکوه، مجد، سمزقند و طلاب پیدا کرد.

پیج اینستاگرام مشهدچهره

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->